Ondernemen in tijden van crisis - onze 3 take-aways

We rollen van de ene crisis is de andere, het zijn rollercoaster tijden voor de kleine ondernemer, ook voor ons. Misschien lees jij deze blogpost omdat ook jij de impact van de crisis voelt. Omdat je je meermaals per maand de vraag stelt of het zin heeft om door te gaan, maar het vuur binnenin voelt branden. Of omdat je cijfers er niet om liegen en je schrik hebt om alles kwijt te raken en angst voor de grote vraag: kunnen we dit overleven? Ook bij ons zijn er uiteraard dezelfde vragen. Daarom wil ik met deze blogpost iets vertellen over ondernemen en wat volgens mij 3 belangrijke take-aways zijn in tijden van crisis.

Takeaway 1 - Durf te pivoteren

“Het all-in-one duurzame decoratiepakket bestond niet op het moment dat we het lanceerden, dus niemand was er naar op zoek… Het heeft dan ook enige tijd gekost om in de markt bekend te worden en te lanceren.

Tijdens de corona -crisis moesten we ons model een eerste keer aanpassen - zo evolueerden onze workshops naar creatieve DIY pakketten en online workshops voor bedrijven… nadien probeerden we onze workshops voor particulieren terug op te starten met weinig succes. Onze klanten hadden het bloemschikken thuis ontdekt & wij een nieuwe succesvolle zijtak van onze activiteiten. Zo zie je maar dat je als ondernemer altijd moet blijven pivoteren, en bewust keuzes maken.

Sinds de energiecrisis en oorlog in Oekraine hebben retailers het online & offline moeilijk - ook onze webshop draait mindere cijfers dan een jaar geleden - maar dankzij de enorme post-corona knal drang en vele uitgestelde grote feesten konden we dit jaar met onze decoratieprojecten al heel wat mooie zaken realiseren.

Het dankzij onze bijsturing tijdens corona en ook nadien dat we vandaag nog bestaan. Hou dus steeds je ogen en oren steeds open naar de markt toe en pas je producten en diensten aan zodat ze nog een betere fit zijn met klantnoden en marktsituatie van dat moment.

Takeaway 2 - Neem tijd voor reflectie - weg van de chaos

“Een keer per jaar ga ik 2 à 3 dagen in afzondering om strategisch na te denken over de volgende stappen voor Table in a Box. Om even weg te zijn uit de operationele opvolging en bewust na te denken over nieuwe producten, nieuwe marketing acties, hoe we efficiënter kunnen werken, al dat soort zaken waar je anders niet aan toe komt.

Na 6 maanden evalueer ik dit plan samen met de hele ploeg - van student tot flexijobber of voltijds werknemer - iedereen die bij Table in a Box werkt denkt mee vanuit zijn/haar verantwoordelijkheden. “Staan we waar we wouden staan?” “Wat hebben we geleerd?””Hoe passen we onze werking aan?” Het zijn maar enkele van de vele vragen die op zo’n dag ter sprake komen op onze strategiedag op verplaatsing, weg van de dagelijke operationele stress, weg van de chaos. Een dag met reflexie die ervoor zorgt dat je als 1 team achter je concept blijft staan en weet naar welke gedeelde doelen je samen toewerkt.

Plan dit bewust in - ook als je geen ondernemer bent - want de crisis heeft ook uiteraard impact op ons aller privé-omgeving. Waar kiezen we bewust voor als persoon, wat kan er minder, waar liggen ons prioriteiten? Het zijn gelijkaardige vragen die je je kan stellen.

Takeaway 3 - strak op het plan & de cijfers

Onmisbaar om bij te sturen en te reflecteren is… een plan. Niet alleen een business plan met producten & marketing aanpak, maar ook eentje met de andere kant - de kosten… Misschien minder energiegevend, maar wel belangrijk om op te volgen en te kijken waar snoeien mogelijk is, want vele kleintjes maken een groot. :-)

Tot Slot…

Ondernemer zijn geeft me de vrijheid om wat me drijft als persoon te delen met de wereld, “make it a better place”, met mijn energie en mijn talenten. Het is een reis die je aangaat met potentiele klant, met je personeel maar ook een stuk met jezelf. De persoonlijke ervaringen en groei die ik ervaar met alle mensen waar ik elke dag mee mag samenwerken binnen Table in a Box - van onze klanten tot onze medewekers - dat is de reden waarom we blijven pivoteren om te zorgen dat we wendbaar genoeg blijven om ook in crisistijden ons mannetje te blijven staan. Ik zou het voor geen geld van de wereld meer kunnen en willen missen.

Benieuwd naar jullie ondernemersverhalen…