Sharing Menu - een feest van gerechtjes

celebrate-celebration-cheers-1268558.jpg
Bij een stijlvolle tafel hoort een stijlvol, maar liefst toch gemakkelijk menu!
— Katrien Sterckx

Vandaag brengen we een reeks kleinere gerechten met veel groen(ten) en kleur om het nieuwe jaar alvast gezond te starten én om samen te serveren en te delen. Want sharing is caring… Bij de Vert de luxe box, die zelf wat minder “klassiek” is, vonden we dit goed passen! We mogen dan geen titel van chef-kok dragen, we inspireren je graag met receptjes die we zelf online hebben uitgezocht én uitgetest.

Ontbijt/Brunch/Lunchgerechtje: Avocado met zalmsnippers en ei

Dit gerechtje vonden we bij de vrienden van Food and Friends. Gezond, snel klaar, wat moet het nog meer zijn? Eerder dan voorgerecht ook een leuke tip als brunch gerechtje of een snelle hap op de middag.

  • Snij de avocado doormidden, verwijder de pit en hol eventueel nog een beetje meer uit (maar gooi zeker het lekkere vruchtvlees niet weg!

  • Snipper wat gerookte zalm in de holte en voeg daarna een rauw eitje toe en wat peper & zout ter kruiding.

  • Bak ca. 10 min in een oven van 200°C tot het eitje begint te stollen.

  • Werk af met wat bieslooksnippers.

Hapje/ voorgerecht/lunch: Rode bietentaart met geitenkaas

Van blogster Pauline maakten we dit snelle recept vol antioxidanten én vegetarisch. Met een toets citroen en tijm verhef je de aardse tonen van de bieten en geitenkaas naar een hoger niveau. Ook dit gerecht maak je in de oven op 200°C, dus kan je samen met onze avocado’s afbakken.

Het volledige recept vind je hier.

Hummus met dip

Bij een sharing maaltijd mag natuurlijk een goeie hummus met dipgroentjes en stokjes/crackers niet ontbreken. Je hebt zoveel recepten en soorten - maar de basis is altijd dezelfde - alle onderstaande ingrediënten mixen.

  • 2 blikken kikkererwten (laten uitlekken) - eventueel enkele houden ter garnering

  • 10 eetlepels olijfolie

  • sap van 2 citroenen

  • 2 flinke eetlepels tahin (= pasta van sesam, kan je tegenwoordig vinden in de meeste supermarkten)

  • 3 teentjes knoflook, gepeld

Voeg rode biet of paprikapoeder toe om er een kleurtje aan te geven, of maak 3 soorten. Ook met andere kruiden zoals komijn, kurkuma,.. kan je experimenteren om er een persoonlijke toets aan te geven.

All-in-one Smoothie met blauwe bessen en chiazaad

rawpixel-1103824-unsplash.jpg

En ook eindigen doen we na de feestdagen gezond. Deze smoothie zit boordevol vitamines, antioxidanten en omega 3 - all-in-one net zoals onze boxen ;-)

Hij geeft je een energetische opkikker, net wat we goed kunnen gebruiken in deze donkere wintermaanden. Het receptje voorziet aardbeien en blauwe bessen, maar je kan eender welk rood fruit gebruiken in ongeveer de vermelde hoeveelheden.

Het volledige recept vind je hier.

Veel succes en smakelijk!!